Advertentieruimte aanbieden
Geld verdienen met het aanbieden van advertentieruimte
Beschik je over een (goedlopende) website en wil je hier wat extra’s mee verdienen? Wellicht is het aanbieden van advertentieruimte dan een goede mogelijkheid. Wanneer je een specifieke doelgroep hebt, kan het voor bepaalde bedrijven interessant zijn om direct bij jou te adverteren. Op deze manier sla je de ‘middlemen’ over. Dit heeft verschillende voordelen en nadelen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Google Adsense.
De voor- en nadelen om zelf advertentieruimte aan te bieden
Een groot voordeel van het aanbieden van advertentieruimte zonder tussenpersoon is dat de gehele opbrengst naar jou toe gaat. Daarnaast bepaal jezelf welke advertenties zichtbaar zijn op je website. Dit is bij Google Adsense niet het geval. Bij affiliate marketing is dit wel het geval, maar bij deze vorm dient er eerst een sale plaats te vinden, voordat je betaald krijgt. Bij het verkopen van advertentieruimte krijg je een vastgesteld bedrag uitbetaald. Hier lees je verder in dit artikel meer over. Wil je toch niets alles zelf regelen? Dan kun je het altijd nog uitbesteden aan een externe partij.
Een groot nadeel van deze vorm van inkomsten genereren is dat er meer tijd in gaat zitten. Je moet zelf de communicatie afhandelen van de klanten, denk hierbij aan de wensen van de klant, jouw wensen en eisen, onderhandelen over de prijs etc. Door dit uit handen te geven (tegen een percentage), kun jij je focussen op andere belangrijke zaken. Daarnaast is deze vorm pas interessant voor bedrijven wanneer je website genoeg bezoekers trekt. En op het moment dat er geen bedrijf is dat interesse heeft om te adverteren op je website, dien je terug te vallen op een ander verdienmodel, zoals Google Adsense en affiliate marketing. Zorg er daarom altijd voor dat het aanbieden van advertentieruimte meer oplevert dan andere verdienmodellen. Vanwege de tijd die je eraan kwijt bent moet het rendabel zijn.
Advertentie vergoedingen
Je kunt op verschillende manieren betaald krijgen. Bij het verkopen van advertentieruimte worden de volgende mogelijkheden het meest gebruikt.
Vast bedrag
Aan de hand van jouw maandelijkse bezoekers kun je een vast bedrag per periode vragen voor het plaatsen van banners en tekstlinks. Voor jou kan dit interessant zijn, maar adverteerders willen bij deze vorm wel enige zekerheid. Trekt je website genoeg bezoekers en krijg je aanbiedingen van meerdere partijen, dan kun je dit zeker eisen van potentiële partners.
Pay Per View
Voor elke keer dat een banner of tekstlink op jouw website wordt getoond, krijg je hiervoor betaald. Meestal wordt dit uitgedrukt in CPM (Cost-per-Mile), een CPM van vier euro betekent dat je per duizend vertoningen vier euro ontvangt. Belangrijk is om dit vooraf te bespreken. Ook belangrijk is om vooraf te bedenken of je adverteerders achteraf een factuur stuurt of dat de adverteerder vooraf een hoeveel weergaves moet aanschaffen.
Pay Per Click
Deze optie wordt bij dit model niet al teveel gebruikt. Het grote voordeel van het verkopen van advertentieruimte is dat je meer zekerheid hebt. Bij Pay Per Click ben je alsnog afhankelijk van hoe jouw doelgroep reageert op de advertenties van de adverteerder.
Hoeveel kan ik vragen?
Zowel voor Pay Per View als bij het afspreken van een vast bedrag raden we je aan om te werken op basis van CPM. Hoewel je bij een vaste periode niet het exacte aantal paginaweergaves weet, kun je wel uitgaan van eerdere maanden. Heeft je website in de afgelopen drie maanden gemiddeld 20.000 paginaweergaves per maand gehad, dan kun je de tarieven op basis van deze cijfers hanteren.
Voor een website met 20.000 paginaweergaves en een CPM van vier euro kun je voor een banner plaatsen dus 80 euro vragen (4 × 20.00)/100 per maand.
Conclusie
Het verkopen van advertentieruimtes is een goede manier om geld te verdienen met je website als je meer zekerheid wilt hebben. Bij deze manier gaat er een stuk meer tijd inzitten dan bijvoorbeeld Google Adsense of affiliate marketing, maar kan wel meer opleveren. Ook dien je te beschikken over een website met voldoende bezoekers en een interessante doelgroep. Voor startende internet ondernemers raden wij deze optie minder snel aan.