Je hebt er vast wel eens over gehoord: affiliate marketing. Maar wat is het nou precies? In dit artikel kom je er alles over te weten!
Wat is affiliate marketing?
Bij affiliate marketing promoot je als persoon een product of dienst van een andere partij. Hierbij plaats je een referral link naar de website waarvan je het product of de dienst promoot. Wanneer mensen op deze link klikken en iets bestellen, weet het bedrijf door middel van de code die in de link verwerkt zit dat ze door jou zijn gestuurd. Wanneer deze persoon vervolgens een aankoop doet, krijgt de persoon die de link heeft verspreid (de affiliate) een percentage van de aankoop.
Een andere bekende methode is door geen gebruik te maken van een link, maar een kortingscode. Wanneer iemand jouw kortingscode invoert bij het bestellen van een product, weet het bedrijf dat jij deze persoon hebt gestuurd omdat het jouw persoonlijke kortingscode is.
Voor wie is affiliate marketing?
In principe is affiliate marketing voor iedereen. Tegenwoordig zie je het vooral bij mensen die veel bereik hebben. Denk aan YouTubers die een link naar een product in hun beschrijvingen hebben staan, of influencers die op Instagram kortingscodes verspreiden. Echter kun je ook met een klein bereik al beginnen met affiliate marketing. Denk bijvoorbeeld door het opzetten van een blog, of kortingscodes te delen met familie en vrienden.
Voorbeelden van affiliate marketing
Veel bedrijven hebben tegenwoordig een affiliate programma. Denk aan elektronica webshops zoals Bol.com, kledingwebsites zoals Zalando en zelfs crypto platformen zoals Coinbase. Wanneer iemand zich aanmeldt na het klikken op jouw Coinbase referral link, ontvang zoals jij als de persoon die zich aanmeldt een kleine vergoeding. Win-win dus!
De voor- en nadelen van affiliate marketing
Het grote voordeel van affiliate marketing is dat jij zelf niks verkoopt. Je hebt dus ook geen last van pakketjes moeten verzenden, retours moeten verwerken en ontevreden klanten te woord moeten staan. Het nadeel is echter wel dat jij niet de volledige winst op kan strijken, maar enkel het deel voor de marketing. Want dat is immers wat je doet; de marketing voor een product of dienst.