Social media… We kunnen tegenwoordig niet meer zonder. Hoewel de sociale mediaplatforms vroeger vooral bedoeld waren om leuke foto’s met je vrienden te delen, is het nu ook een belangrijk platform voor bedrijven. Dankzij de sociale mediakanalen is het mogelijk om snel een groot publiek te bereiken en hier weten bedrijven slim op in te spelen door gebruik te maken van influencers, bijvoorbeeld. Wil je alles weten over social advertising? Lees dan snel verder.
Wat is social advertising?
Social advertising houdt in dat je reclame maakt via sociale media. De meest geschikte sociale mediakanalen hiervoor zijn Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en Snapchat. Je kunt een advertentie plaatsen, maar ook je de naam van de webshop of producten laten noemen door een influencer. Een influencer heeft veel volgers en dus een groot bereik. Als deze persoon duidelijk maakt erg enthousiast over jouw webshop of producten te zijn, zet dit zijn of haar volgers sneller aan om ook die producten te kopen.
Waar moet je op letten?
Bij social advertising moet je met de volgende dingen rekening houden. Allereerst moet je bepalen wat jouw doelgroep is. Dit helpt je bij de keuze van een sociale mediaplatform. Heb jij een jonge doelgroep? Dan zijn Instagram en Snapchat goede opties. Als je een professionele doelgroep hebt is LinkedIn het beste kanaal en bij een doelgroep van mensen van middelbare leeftijd kun je het beste voor Facebook kiezen. Voor tips kun je terecht bij Conversies.nl, een online marketingbureau in Groningen.
Wat zijn de voordelen van social advertising?
Het grootste voordeel van social advertising is natuurlijk dat je er eenvoudig een grote doelgroep mee bereikt. Hoewel vooral de mensen die geïnteresseerd zijn in webshops die vergelijkbaar zijn met jouw webshop de advertentie te zien krijgen, wordt ook een nieuw publiek aangetrokken. Bovendien heb je oneindig veel targetmogelijkheden. Je maakt gebruik van de nieuwste marketingmethoden en dat waarderen klanten. Met social advertising is het ook nog eens gemakkelijk om te schakelen naar de behoeften van de klanten.
Is social advertising duur?
Adverteren via sociale media is een stuk goedkoper dan andere vormen van online display advertising. Wel kan de prijs erg verschillen, aangezien deze afhankelijk is van de concurrentie. De kosten kunnen worden berekend per klik, vertoning of acquisitie. Je kunt dit zelf bepalen. Bovendien is het bij de meeste sociale mediaplatforms mogelijk om een maximum bedrag per maand af te spreken, waardoor de kosten nooit de spuigaten uitlopen.