seo specialist

Hoe stelt een SEO specialist de on-page strategie op?

Een SEO specialist is iemand die dagelijks bezig is met het online vindbaar maken van bedrijven. Hier komt altijd een uitgebreide strategie aan te pas. Er zijn namelijk vele aspecten die geoptimaliseerd moeten worden. Het doel van een SEO strategie is het vergemakkelijken van een SEO traject. Lees hier alles over hoe een SEO specialist een strategie opstelt.

Het belang van een SEO strategie

Een strategie is bepalend voor het SEO traject. Door middel van een strategie heb je de doelstellingen voor ogen en hoe de implementatie moet verlopen. Dit helpt enorm om het beoogde doel te behalen.

Een SEO strategie bestaat uit meerdere componenten. Content, techniek en linkbuilding. Wanneer deze componenten geoptimaliseerd zijn, heeft dit positieve invloed op de ranking van een website binnen de zoekresultaten in Google. 

Contentstrategie

Google hecht grote waarde aan de kwaliteit en relevantie van content. Om deze reden is het voor zoekmachine optimalisatie cruciaal om vol in te zetten op content. Met een contentstrategie behoud je het overzicht. Hoe ziet een contentstrategie er volgens een SEO specialist uit?

  • een lijst van relevante zoekwoorden;
  • analyse van de eerste zoekresultatenpagina.

Eerst is het belangrijk om zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor het onderwerp van de website. Hierbij ligt de keuze tussen long-tail en short-tail zoekwoorden. Het verschil ligt in de aard van het zoekwoord. Long-tail zoekwoorden zijn specifiek en short-tail zoekwoorden algemeen. De keuze tussen deze twee hangt af van het doel. Short-tail zoekwoorden zijn bijvoorbeeld in te zetten voor het vergroten van de naamsbekendheid. Long-tail zoekwoorden hebben minder concurrentie waardoor de kans op een plekje op pagina #1 groter is. 

Technische strategie

Naast content is de technische kant van SEO een voorwaardelijk component. SEO techniek bewerkstelligt een veilige en snelle website. Een SEO specialist stelt vooraf een techniek strategie op. Zo is er een duidelijk plan van de benodigde optimalisaties. Een SEO specialist voert eerst een scan uit om eventuele problemen of verbeteringen in kaart te brengen.

Na het uitvoeren van de scan begint de implementatie. Tijdens de implementatie optimaliseert een SEO specialist zo veel mogelijk technische factoren, waaronder:

  • SSL certificering;
  • Laadsnelheid versnellen;
  • het tackelen van gebroken links


Om hoog in Google te komen, creëert een SEO specialist ook een off-page strategie. De combinatie van on-page en off-page SEO zorgt ervoor dat de ranking van een website verbetert.