product research

Wat is product research?

Product research, of in het Nederlands: productonderzoek, bevat het verzamelen van allerlei data over een bepaald (type) product. Op basis van dit onderzoek kun je vervolgens bepalen of dit product winstgevend zal zijn en of je het daarom wel of niet in wilt kopen. Product research kan je vooraf enorm waardevolle informatie opleveren, maar daarbij is het wel belangrijk dat je goed weet wat je zoekt. Bedenk bijvoorbeeld goed welk product je precies wilt onderzoeken, welk platform je hiervoor wilt gebruiken en welke criteria je zelf nog wilt stellen.

Stap 1: Het starten van het onderzoek

De beginfase van product research is over het algemeen het lastigst, vooral als je niet precies weet waar je wilt starten. Een belangrijke stap die namelijk toch veel wordt overgeslagen, is om eerst te kijken naar een bepaalde categorie aan producten. Lijkt deze specifieke categorie je interessant, kun je verder onderzoek doen naar bepaalde producten binnen deze categorie. 

Om het onderzoek succesvol af te kunnen ronden, wil je met name producten gebruiken waar veel informatie over te vinden is. Kijk daarom goed naar het aantal verkopers van dit product, de gemiddelde verkoopprijs, hoeveel foto’s er getoond worden in de advertentie, hoe de kwaliteit van de foto’s en de omschrijving is en wat klanten voor reviews over het product schrijven. Heb je een product gekozen waar slechts een aanbieder is met weinig foto’s en geen enkele review? Dan kun je dus beter op zoek gaan naar een ander product om te onderzoeken. Heb je een geschikt product gevonden en alle data verzameld, is het tijd voor de volgende stap.

Stap 2: Bepaal je winst

Als bedrijf is maar een ding belangrijk voor het voortbestaan van het bedrijf: het maken van winst. Zonder winst gaat een bedrijf simpelweg failliet. Toch is winst niet het enige belangrijke binnen een bedrijf: ook de winstmarge speelt hierbij een belangrijke rol.

De winst is het absolute getal dat je overhoudt wanneer je alle kosten van alle opbrengsten aftrekt. De winstmarge laat zien hoeveel je relatief verdiend hebt door de winst te vergelijken met de omzet. Hierbij geldt dat een lage winstmarge over het algemeen meer verkoop oplevert (want de producten zijn immers goedkoper), maar dat je wel meer werk overhoud. Een hoger winstmarge kan in sommige gevallen zelfs een hogere winst met minder werk opleveren. Een handig winstmarge om aan te houden ligt ergens tussen de 20 en 30 procent.

Stap 3: Bekijk de potentie van een product

Hiermee wordt de mogelijkheid om het product later aan te passen of om te zetten naar je eigen hand. Doordat je het product meer ‘eigen’ kunt maken, kun je de afzet vergroten en maak je van je product een ‘duurzaam’ product. Dit kun je bijvoorbeeld doen via een ‘private label’, een bundel aan te bieden, te opereren in een kleinere niche of een product te verkopen met veel winstkenmerken. 

Tip: gebruik handige software voor product research

Je kunt dit alles handmatig berekenen, maar wie heeft daar tegenwoordig tijd en zin voor? Met een programma als e-pickr ben je een heel stuk sneller klaar. Dit programma helpt je niet alleen met het productonderzoek, maar kan ook trends bij concurrenten zien voordat jij dat doet of de realtime product inzichten van je huidige aanbod tonen. Het verkopen van al je producten wordt op die manier wel heel makkelijk.