Webshop beginnen
Geld verdienen met je eigen webshop
Loop je met de gedachten of ben je van plan om een eigen webshop te beginnen? Er zijn heel wat zaken waar je rekening mee moet houden. In dit artikel proberen we alle belangrijk punten uit te lichten. Zo leggen we uit hoe je de betalingen soepel laat verlopen, aan welke eisen je moet voldoen, de meest voorkomende valkuilen, hoe je het beste je webshop kunt promoten en welke voor- en nadelen een eigen webshop heeft. Aan de hand van dit artikel hopen we dat je een goede start met je webshop kunt maken.
De voor- & nadelen van een eigen webshop
Net als alle andere bedrijfsmodellen op deze website, heeft een eigen webshop starten ook verschillende voor- en nadelen.
Een groot voordeel vergeleken met een winkelpand zijn de kosten. Vooral in het begin kun je een webshop vanuit huis runnen en betaal je niet voor een kantoorruimte of een opslagruimte. Daarnaast ben je zeer flexibel. Je bepaalt namelijk zelf je werktijden. Doordat je niet voor een baas werkt ben jezelf degene die de koers van je webwinkel bepaald. Hoewel dit een voordeel is, kan het ook meteen een nadeel zijn. Een ander nadeel is dat het werk nooit af is. Ook kan het zijn dat er iets fout gaat, waardoor je onverwachts en misschien op een onprettig tijdstip moet doorwerken. Als laatst zijn er veel regels waar je je aan moet houden.
Start met marktonderzoek
Je hebt besloten dat je een webshop wilt beginnen, dan is het tijd om marktonderzoek te doen. Begin met het bedenken van een niche en wat voor producten je wilt verkopen. Dit moet zowel je interesse hebben, maar moet niet al te veel concurrentie hebben. Op zich is hoge concurrentie geen probleem, maar het is wel belangrijk om mee te nemen in je besluit. Houd er dan bijvoorbeeld wel rekening mee dat je budget groter moet zijn. Bedenk wat je doelgroep wordt en hoe je deze het best kunnen bereiken. Richt je met je website op een oudere doelgroep, dan is social media platformen als Instagram en Snapchat waarschijnlijk minder geschikt. Stel jezelf daarnaast ook vragen als; verleg je verzendkosten aan de koper? Hoe handel je retourzendingen af? Hoe ben je bereikbaar op vragen en klacht? Hoe gaat jij je onderscheiden?
Bedenk een naam en bestel een domeinnaam
Je hebt voldoende marktonderzoek gedaan en alles in overweging genomen, dan is het tijd om een geschikte bedrijfsnaam en domeinnaam voor je bedrijf te bedenken.
Een bedrijfsnaam kiezen
Enkele belangrijke eigenschappen van een bedrijfsnaam is dat deze herkenbaar moet zijn, blijft hangen bij bezoekers en geen verwarring met bestaande bedrijfsnamen moet veroorzaken. Bekijk het handelsregister of je gekozen bedrijfsnaam nog beschikbaar is.
Een domeinnaam kiezen
Een domeinnaam is de URL van je website. Deze dient kort en krachtig te zijn. De kosten hiervan zijn enkele euro’s per jaar. Enkele providers waar je deze kunt bestellen zijn Vimexx, Transip en Mijndomein.
Kies de juiste webshop software
Aanbieders van een goede webshop software kunnen je helpen bij het begeleiden. Daarnaast helpen deze software om van je webshop een succes te maken. Zowel voor het afhandelen van het bestelproces als voor het SEO-gedeelte. Hieronder hebben wij een aantal aanbieders van webshop software op een rij gezet.
Shopify
Wereldwijd de populairste aanbieder als het gaat om het aanbieden van software voor webwinkels. Dit komt onder andere door de 24/7 ondersteuning, 99,99% uptime, SEO vriendelijk en duizenden gratis en betaalde templates.
Meer informatie vind je op de website van Shopify
Shoppagina
Met Shoppagina kun je zonder technische kennis een dropship webshop beginnen. Het uiterlijk van de webshop is eenvoudig aan te passen zoals jij dat wilt en kunt al beginnen vanaf € 9,50 per maand. Hierbij ontvang je een eigen domeinnaam en telefonische ondersteuning.
Meer informatie vind je op de website van Shoppagina
JouwWeb
JouwWeb is uiterst geschikt voor mensen met weinig technische kennis. Zo kun je met JouwWeb de vormgeving aan de hand van een ‘drag-and-drop’-editor naar jouw wensen vormgeven. Het voordeligste pakket is slechts € 8,00 per maand.
Meer informatie vind je op de website van JouwWeb
Hoe verloopt de betaling?
Om je webshop te laten slagen is een soepel verloop van het betaalproces erg belangrijk. Er zijn genoeg betaalproviders die dit voor je uit handen nemen. Daarnaast dien je als webwinkelier te beslissen welke betaalmethodes je wil accepteren. Enkele populaire manieren zijn:
– Betaling via iDeal
– Betaling via creditcards
– Betaling via Paypal
– Betaling met acceptgiro achteraf
– Betaling onder rembours.
Wettelijke verplichten
Niet het meest leuke aspect van een eigen webwinkel beginnen, maar wel erg belangrijk. Wanneer je niet voldoet aan alle wettelijke verplichten, kan een boete het gevolg zijn of zelfs een sluiting van de webwinkel. Wat de belangrijkste verplichten zijn vind je hieronder:
De bedrijfsgegevens
Een belangrijk document is een colofon. In dit document geeft een bedrijf de bedrijfsgegevens weer en probeert zo het vertrouwen van een klant te winnen. Zo document is in Nederland verplicht, omdat de klant recht heeft om te weten met wie zij samenwerken. Hierin dient in ieder geval je bedrijfsnaam, vestigingsadres, e-mailadres en/of telefoonnummer te staan. Ook je KvK-nummer mag hierin niet ontbreken.
Inschrijven bij de KvK
Elke bedrijf die in Nederland actief is, dient zich in te schrijven bij de KVK. Voordat je een afspraak kunt maken, moet je wat gegevens op een rij hebben. Zo moet je beschikken over een bedrijfsnaam en moet je een rechtsvorm bepalen. Daarna moet je een keer langs de Kamer van Koophandel om de inschrijving te voltooien. Dit kan op een van de vele KvK vestigingen. Bezoek de website van de KvK voor een vestiging bij jou in de buurt. Als laatst dien je € 50,- te betalen voor het inschrijven. De KvK zorgt ervoor dat de inschrijving bekend wordt bij de belastingdienst.
Het promoten van een webwinkel
Nu komt volgens ons het leukste en ook het lastigste gedeelte van het starten van een webshop. Je kunt wel een mooie webshop hebben met interessante producten, maar zonder bezoekers heb je er natuurlijk niets aan. Het bereiken van de juiste mensen is veel testen. Naarmate de tijd, zul je een duidelijk beeld krijgen van wat werkt en wat niet werkt. Veel gebruikte methodes om meer klanten te krijgen zijn:
– Google Adwords
– Zoekmachinemarketing (SEO)
– Social media platform (Facebook, Instagram en Twitter)
– Affiliate marketing
– E-mailmarketing
– Marktplaatsen
– Offline marketing (magazines, kranten, billboards, radio etc.)
De meest voorkomende valkuilen
Wij hebben voorheen zelf een webshop gehad en hoewel het heel leuk en leerzaam is, is het ook erg lastig. Wij hebben veel fouten gemaakt en de meest voorkomende valkuilen zetten we daarom hieronder op een rij:
Te weinig uitbesteden
Veel beginnende webwinkeliers willen te veel zelf doen. Dit kan zijn vanwege financiële redenen of dat ze alles het liefst willen hebben zoals ze in gedachten hebben. Helaas is alles zelf doen niet mogelijk en kan het proces enorm vertraagd worden.
Verdeling van je winkelaanbod
Het is belangrijk dat je zorgt voor een goede spreiding in je assortiment als het gaat om de grote en prijzen. Het aanbieden van alleen maar producten met een verkoopwaarde tussen de vijf en tien euro zorgt ervoor dat je teveel producten moet verkopen. Echter, kunnen goedkope producten er wel voor zorgen dat een webshop toegankelijker is voor bezoekers.
Weinig kennis over online marketing
Veel beginnende webwinkeliers focussen zich ontzettend veel op de webwinkel en komen er achteraf achter dat ze eigenlijk weinig kennis hebben over online marketing. Zonder het vinden van de (juiste) bezoekers, heb je niet veel aan een aantrekkelijke webshop. Ook wordt vaak onderschat hoeveel het testen van marketing in het begin gaat kosten.
Geen plezier meer
Ook een veelvoorkomend probleem is dat webwinkeliers geen plezier meer hebben. Ze hebben teveel stress over verschillende zaken. Ze dachten bijvoorbeeld dat ze veel meer en sneller zouden verkopen, voorraad hebben die ze niet kwijt raken of andere zaken waar vooraf niet op gerekend was.
Conclusie
Een webshop beginnen is ontzettend leuk, maar ook ontzettend lastig. Wanneer je voldoende tijd en geld hebt, is het zeker een goede optie om online geld te verdienen. Mocht je niet over voldoende budget beschikken en daardoor niet alles uit kunt besteden, is het belangrijk dat je in overweging neemt dat je veel tijd er aan kwijt bent, voordat je wat gaat verdienen. Ook is het in veel branches haast niet moeilijk om te concurreren met grote spelers. Probeer maar eens te concurreren met de prijzen van Coolblue of Bol.com.