Chatbots zijn Artificial Intellegence robots die gesprekken met mensen kunnen hebben. Ze worden vaak ingezet bij de klantenservice, omdat ze zo heel snel veel mensen kunnen helpen. Dit bespaart enorm veel tijd voor de medewerkers. Heb je een eigen bedrijf en overweeg je gebruik te maken van een chatbot? Hier lees je hoe je zelf een chatbot kunt maken op verschillende social media-platforms en wat de voordelen ervan zijn voor jouw bedrijf.
Facebook chatbot
Je kunt heel eenvoudig een Facebook chatbot maken. Deze chatbot is actief op Facebook Messenger. Bij WaterMelon kun je in een paar simpele stappen een chatbot aanvragen. Voeg daarna de meest gestelde vragen toe en maak complexe dialogen. Je kunt meteen gebruik maken van de chatbot. Het voordeel van een Facebook chatbot, is dat je er enorm veel tijd mee bespaart. Veel klanten stellen ongeveer dezelfde vragen. In plaats van deze zelf steeds te beantwoorden, doet de robot het voor je.
Google chatbot
Je kunt ook zelf een Google chatbot maken. Ook dit is niet moeilijk. Je hoeft alleen maar de meest gestelde vragen te uploaden, met daarbij een passend antwoord. Zorg er wel voor dat je de meest gestelde vragen in verschillende formuleringen uploadt. Dit klusje kan echter wel tijdrovend zijn. Gelukkig biedt AI (Artificial Intellegence) een oplossing. Deze techniek maakt het mogelijk om van voice-activiatie gebruik te maken, waardoor je niet alles uit hoeft te typen.
Niet programmeren
Een Facebook en Google chatbot kun je maken zonder dat je hoeft te programmeren. Je moet wel een code schrijven en interactie hebben met de chatrobotbouwer van Google, de zogenaamde Dialog Flow, anders begrijpt de chatbot de nuances niet. Het schrijven van de codes kan erg complex zijn, helemaal als je dat nog nooit hebt gedaan. Gelukkig biedt Dialog Flow een startersgids. Mocht je het zelf niet aan durven, kun je altijd nog de hulp van een professional inschakelen. Het nadeel is alleen dat je dan niet volledig de controle hebt over de robot.
De voordelen van een eigen chatbot
Zoals al eerder genoemd, bespaar je een hoop tijd als je gebruik maakt van een chatbot. Bovendien is de chatbot ook buiten werktijd bereikbaar, waardoor je een betere service aan je klanten biedt. Dit vergroot de klanttevredenheid. Tevens reageert de chatbot meteen, iets wat niet mogelijk is als je alleen maar gebruik maakt van medewerkers. Daarnaast kan een chatbot de klant snel doorschakelen naar een mens, mocht de klant dat willen.